Przejdź do głównej zawartości

IPET


Indywidualny Program Edukacyjno Terapeutyczny na II etap edukacyjny

Dane personalne ucznia:
Imię i nazwisko: Michał
Klasa: IV
Szkoła Podstawowa nr 10 w ZSS w Raciborzu
Adres zamieszkania: 
Data urodzenia:
Nr orzeczenia:
Rozpoznanie wiodące: Zespół Aspergera
Koordynator zespołu:


  1. Zakres i sposób dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia.

Dostosowanie w zakresie poziomu wymagań:

  • zmniejszyć ilość, stopień trudności i obszerności zadań, pamiętając, że obniżenie wymagań nie może zejść poniżej podstawy programowej - na wszystkich przedmiotach. 
    1. na lekcjach języka polskiego
  • dawać więcej czasu na czytanie tekstów, poleceń, instrukcji,
  • dzielić materiał na mniejsze partie,
  • odwoływać się do znanych sytuacji z życia codziennego, konkretów,
  • pomagać w organizacji notatek
    1. na lekcjach języka niemieckiego
  • zmniejszyć ilość słówek do zapamiętania,
  • dać większą ilość czasu na ich przyswojenie,
  • odpytywać po uprzedzeniu, kiedy i z czego dokładnie będzie pytany,
  • wymagania w wypowiadaniu się na określony temat ograniczyć do kilku krótkich, prostych zdań,
    1. na lekcjach historii i przyrody
  • podczas uczenia stosować techniki skojarzeniowe ułatwiające zapamiętywanie,
  • pozostawić większą ilość czasu na przygotowanie się z danego materiału (dzielić go na małe części, wyznaczyć czas na jego zapamiętanie i odpytywanie),
  • wprowadzać w nauczaniu metody aktywne, angażujące jak najwięcej zmysłów (ruch, dotyk, wzrok, słuch)
  • na lekcjach przyrody prowadzić wszelkiego rodzaju obserwacje, eksperymenty i doświadczenia
  • stosować bogaty materiał graficzny – plansze, schematy, rysunki, modele.
           d) na lekcjach matematyki i informatyki
  • podawać polecenia w prostszej formie
  • w trakcie rozwiązywania zadań tekstowych sprawdzać, czy uczeń przeczytał treść zadania i czy prawidłowo ją zrozumiał,
  • w miarę możliwości odwoływać się do konkretu (np. graficznie przedstawić treść zadania),
  • dzielić dane zadanie na etapy i zachęcać do wykonywania malutkimi krokami
  • częściej powtarzać i utrwalać materiał,
  • wydłużyć czas na wykonanie zadania
  • mobilizować do wysiłku i ukończenia zadania,
  • zadawać do domu tyle, ile jest w stanie samodzielnie wykonać,
  • zadbać o to, żeby w otoczeniu ucznia nie było zbyt dużo bodźców rozpraszających
  • na lekcjach techniki, muzyki, plastyki oraz wychowania fizycznego
  • podczas stawiania wymagań uwzględniać możliwości ucznia oraz jego trudności,
  • nie krytykować i nie oceniać negatywnie wobec klasy,
  • podczas oceniania brać przede wszystkim pod uwagę stosunek ucznia do przedmiotu, jego chęci, wysiłek, przygotowanie materiałów do zajęć,

Dostosowanie w zakresie form i metod pracy:
  • indywidualizacja procesu nauczania,
  • stosowanie w pracy metod aktywizujących, m.in. praktycznego działania, obserwacji, pokazu, dramy, odgrywanie ról, opis i pogadanka związane z konkretem, ćwiczeń utrwalających, stymulacji polisensorycznej (poznawanie poprzez patrzenie, słuchanie, dotykanie), metody wpływu osobistego (sugestia, przykład osobisty, wyrażanie aprobaty i dezaprobaty), gry i zabawy dydaktyczne,
  • wykorzystywanie wizualnych pomocy dydaktycznych – ilustracji, modeli, plansz, fotografii, map, nagranych tekstów literackich e- booki, audiobooki, pomoce audiowizualne, tablice interaktywne, programy komputerowe,
  • formy pracy- zespołowa, grupowa, indywidualna

Dostosowanie w zakresie form sprawdzania wiedzy i umiejętności:
  • zadawanie do domu tyle, ile dziecko jest w stanie wykonać samodzielnie,
  • dzielenie dłuższych sprawdzianów na części,
  • sprawdzanie stopnia zrozumienia wprowadzonego materiału,
  • przypominanie o sprawdzianach, testach i pracy domowej,
  • zróżnicowanie form sprawdzania wiadomości i umiejętności tak, by ograniczyć ocenianie na podstawie pisemnych odpowiedzi ucznia, jeśli to możliwe sprawdziany i kartkówki przygotowywać również w formie testów.

2. Zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem.
Ogólne zasady postępowania:
  • stosowanie prostych, jasnych komunikatów bezpośrednio do ucznia,
  • zachęcanie do nawiązywanie kontaktów z rówieśnikami,
  • wdrażanie do lepszego rozumienia norm i zasad społecznych,
  • wykorzystywanie szczególnych talentów ucznia
  • sprawdzanie czy, uczeń przepisał notatkę z lekcji,
  • zwracanie uwagi na estetykę i czytelność pisma,
  • omawianie niewielkich partii materiału i o mniejszym stopniu trudności,
  • wydłużenie czasu na wykonanie zadania,
  • korzystanie z różnych pomocy dydaktycznych,
  • unikanie trudnych, czy bardzo abstrakcyjnych pojęć,
  • w ramach zajęć rewalidacyjnych usprawniać funkcje poznawcze (procesy percepcyjno – motoryczne oraz sferę słowno – pojęciową, koordynację wzrokowo – ruchową koncentrację uwagi, analizę i syntezę wzrokową,)
  • motywowanie do systematycznej pracy i wytrwałości,
  • w każdej możliwej sytuacji stosowanie zasad ortodydaktyki: życzliwej pomocy, kształtowanie pozytywnej atmosfery pracy, aktywności w nauce, dominacji wychowania, indywidualizacji, treści kształcących - treści nauczania uwzględniają materiał konkretny, przystępny, użyteczny w życiu społecznym i przyszłej pracy zawodowej,

3. Formy i okres udzielania uczniowi pomocy psychologiczno – pedagogicznej oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane.



Formy pomocy
Wymiar godzin
w roku szkolnym 2017/2018
Zajęcia specjalistyczne :
Rozwijające kompetencje emocjonalno – społeczne

Porady i konsultacje


4. Działania wspierające rodziców ucznia oraz w zależności od potrzeb zakres współdziałania z PPP w tym poradniami specjalistycznymi, specjalnymi ośrodkami szkolno-wychowawczymi, młodzieżowymi ośrodkami szkolno-wychowawczymi, młodzieżowymi ośrodkami socjoterapii, placówkami doskonalenia nauczycieli, organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
  • opracowanie IPET
  • zebrania z rodzicami - pedagogizacja
  • konsultacje z nauczycielami i specjalistami,
  • pomoc pedagoga i psychologa,
  • służenie pomocą i wsparciem w sytuacjach problemowych,
  • PPP- opracowywanie orzeczeń, wskazówek do pracy z uczniem
  • Współpraca z PCPR

Dodatkowe formy opieki np.

  • Szczególna opieka psychologa szkolnego


5. Zajęcia rewalidacyjne, resocjalizacyjne, i socjoterapeutyczne oraz inne zajęcia, odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia, a w przypadku ucznia gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej – także działania z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego i sposób realizacji tych działań.



Rodzaj zajęć rewalidacyjnych
Sposób ich realizacji


2017/2018

Usprawnianie technik szkolnych


- stymulowanie ogólnego rozwoju umysłowego,
- eliminowanie niepowodzeń szkolnych i ich społecznych konsekwencji,
- mobilizowanie do systematyczności ,
- usprawnianie funkcji psychomotorycznych,
- wyrównywanie braków w wiadomościach i umiejętnościach uczniów
Usprawnianie zaburzonych funkcji


- wzmacnianie wiary we własne siły i umiejętności,
- usprawnienie zaburzonych funkcji poznawczych,
- usprawnienie percepcji wzrokowej i słuchowej,
- rozwijanie spostrzegawczości,
- usprawniani koordynacji wzrokowo – ruchowej,
- usprawnianie motoryki małej
- kształtowanie orientacji przestrzennej,
- usprawnianie pamięci,
- usprawnianie koncentracji uwagi,
- usprawnianie rozumienia słownego, myślenia logicznego,
- doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem oraz pisania,
- doskonalenie umiejętności liczenia,
- wyrabianie umiejętności rozwiązywania prostych zadań tekstowych z pomocą nauczyciela,
- stwarzanie okazji do wykazania się samodzielnością ,
- doskonalenie umiejętności prawidłowego wykonywania poleceń
Zajęcia korekcyjne wad mowy

- kształtowanie prawidłowej mowy poprzez korygowanie zaburzeń w zakresie strony fonetycznej, leksykalnej i gramatycznej,
- doskonalenie mowy już ukształtowanej,
- wdrażanie do praktycznego wykorzystania nawyków poprawnej wymowy przyswojonej w toku ćwiczeń,
- usprawnianie techniki czytania i pisania
Zajęcia rozwijające umiejętności społeczne i komunikacyjne

1. kształtowanie umiejętności społecznych:
- zwiększenie możliwości poprawnego i twórczego porozumiewania się w różnych sytuacjach,
-współdziałania w grupie podczas zabawy i pracy,
-zdobycie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych,
2. wspomaganie rozwoju osobistego:
- budowanie pozytywnego obrazu samego siebie,
- kształtowanie poczucia własnej wartości,
- wdrażanie do wyrażanie siebie w różnych formach działalności,
- rozbudzenie ciekawości aktywnością słowną
3. wspomaganie rozwoju sfery emocjonalnej:
- zdobywanie umiejętności dostrzegania i wyrażania emocji swoich i rówieśników,
- zdobywanie umiejętności zrównoważonego reagowania w sytuacjach trudnych,
-uczenie się sposobów odreagowywania napięć emocjonalnych.
- wzmacnianie samooceny
4. doskonalenie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych,
SI –terapia integracji sensorycznej

- wspomaganie ogólnego rozwoju
- wyzwalanie odpowiednich reakcji sensorycznych
- rozwój zmysłów, zarówno organów zmysłów jak i percepcji sensorycznej oraz prawidłowa integracja sensoryczna 


Terapia ręki

- usprawnianie małej motoryki, precyzyjnych ruchów dłoni i palców
- poprawianie umiejętności chwytu
- dostarczanie wrażeń dotykowych i poznawanie dzięki nim różnych kształtów, struktur materiałów oraz nabywanie umiejętności ich rozróżniania.
- ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej
- przekraczanie linii środka ciała
- dążenie do samodzielności w podstawowych czynnościach życia codziennego.




  1. Zakres współpracy nauczycieli specjalistów z rodzicami ucznia w realizacji zadań.

  • Udział w spotkaniach zespołu
  • Omówienie IPET
  • Dokonanie okresowej wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania z uwzględnieniem oceny efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz w miarę potrzeb dokonanie modyfikacji programu
  • Stały kontakt nauczycieli, specjalistów z ojcem ucznia – systematyczna wymiana informacji o aktualnym stanie psychofizycznym ucznia, jego funkcjonowaniu, postępach, trudnościach,

  1. Rodzaj i sposób dostosowania warunków organizacji kształcenia do rodzaju niepełnosprawności ucznia, w tym zakresie wykorzystywania technologii wspomagających to kształcenie.

  • Dostosowanie warunków i form przeprowadzenia egzaminu zewnętrznego zgodnie z obowiązującymi przepisami CKE

  1. Wybrane zajęcia edukacyjne realizowane indywidualnie z uczniem lub w grupie liczącej do 5 uczniów.

  • Wszystkie zajęcia edukacyjne realizuje w dwuosobowej klasie

Otrzymałem/am kopię
…………………………….........
Data i podpis rodzica / opiekuna
Podpisy uczestników zespołu:

………………………………………… 
 …………………………………………
. ...............................................................



Popularne posty z tego bloga

"Spektrum (autyzmu) jest długie i szerokie, i wszyscy się na nim znajdujemy. Kiedy się w to uwierzy, łatwo zobaczyć, ile mamy ze sobą wspólnego" Lisa Genova  (z książki  Kochając syna )