Indywidualny
Program Edukacyjno Terapeutyczny na II etap edukacyjny
Dane personalne ucznia:
Imię i nazwisko:
Michał
Klasa: IV
Szkoła Podstawowa nr 10 w
ZSS w Raciborzu
Adres zamieszkania:
Data urodzenia:
Nr orzeczenia:
Rozpoznanie
wiodące: Zespół Aspergera
Koordynator zespołu:
- Zakres i sposób dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia.
Dostosowanie
w zakresie poziomu wymagań:
- zmniejszyć ilość, stopień trudności i obszerności zadań, pamiętając, że obniżenie wymagań nie może zejść poniżej podstawy programowej - na wszystkich przedmiotach.
- na lekcjach języka polskiego
- dawać więcej czasu na czytanie tekstów, poleceń, instrukcji,
- dzielić materiał na mniejsze partie,
- odwoływać się do znanych sytuacji z życia codziennego, konkretów,
- pomagać w organizacji notatek
- na lekcjach języka niemieckiego
- zmniejszyć ilość słówek do zapamiętania,
- dać większą ilość czasu na ich przyswojenie,
- odpytywać po uprzedzeniu, kiedy i z czego dokładnie będzie pytany,
- wymagania w wypowiadaniu się na określony temat ograniczyć do kilku krótkich, prostych zdań,
- na lekcjach historii i przyrody
- podczas uczenia stosować techniki skojarzeniowe ułatwiające zapamiętywanie,
- pozostawić większą ilość czasu na przygotowanie się z danego materiału (dzielić go na małe części, wyznaczyć czas na jego zapamiętanie i odpytywanie),
- wprowadzać w nauczaniu metody aktywne, angażujące jak najwięcej zmysłów (ruch, dotyk, wzrok, słuch)
- na lekcjach przyrody prowadzić wszelkiego rodzaju obserwacje, eksperymenty i doświadczenia
- stosować bogaty materiał graficzny – plansze, schematy, rysunki, modele.
d)
na lekcjach matematyki i informatyki
- podawać polecenia w prostszej formie
- w trakcie rozwiązywania zadań tekstowych sprawdzać, czy uczeń przeczytał treść zadania i czy prawidłowo ją zrozumiał,
- w miarę możliwości odwoływać się do konkretu (np. graficznie przedstawić treść zadania),
- dzielić dane zadanie na etapy i zachęcać do wykonywania malutkimi krokami
- częściej powtarzać i utrwalać materiał,
- wydłużyć czas na wykonanie zadania
- mobilizować do wysiłku i ukończenia zadania,
- zadawać do domu tyle, ile jest w stanie samodzielnie wykonać,
- zadbać o to, żeby w otoczeniu ucznia nie było zbyt dużo bodźców rozpraszających
- na lekcjach techniki, muzyki, plastyki oraz wychowania fizycznego
- podczas stawiania wymagań uwzględniać możliwości ucznia oraz jego trudności,
- nie krytykować i nie oceniać negatywnie wobec klasy,
- podczas oceniania brać przede wszystkim pod uwagę stosunek ucznia do przedmiotu, jego chęci, wysiłek, przygotowanie materiałów do zajęć,
Dostosowanie
w zakresie form i metod pracy:
- indywidualizacja procesu nauczania,
- stosowanie w pracy metod aktywizujących, m.in. praktycznego działania, obserwacji, pokazu, dramy, odgrywanie ról, opis i pogadanka związane z konkretem, ćwiczeń utrwalających, stymulacji polisensorycznej (poznawanie poprzez patrzenie, słuchanie, dotykanie), metody wpływu osobistego (sugestia, przykład osobisty, wyrażanie aprobaty i dezaprobaty), gry i zabawy dydaktyczne,
- wykorzystywanie wizualnych pomocy dydaktycznych – ilustracji, modeli, plansz, fotografii, map, nagranych tekstów literackich e- booki, audiobooki, pomoce audiowizualne, tablice interaktywne, programy komputerowe,
- formy pracy- zespołowa, grupowa, indywidualna
Dostosowanie
w zakresie form sprawdzania wiedzy i umiejętności:
- zadawanie do domu tyle, ile dziecko jest w stanie wykonać samodzielnie,
- dzielenie dłuższych sprawdzianów na części,
- sprawdzanie stopnia zrozumienia wprowadzonego materiału,
- przypominanie o sprawdzianach, testach i pracy domowej,
- zróżnicowanie form sprawdzania wiadomości i umiejętności tak, by ograniczyć ocenianie na podstawie pisemnych odpowiedzi ucznia, jeśli to możliwe sprawdziany i kartkówki przygotowywać również w formie testów.
2.
Zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów prowadzących
zajęcia z uczniem.
Ogólne
zasady postępowania:
- stosowanie prostych, jasnych komunikatów bezpośrednio do ucznia,
- zachęcanie do nawiązywanie kontaktów z rówieśnikami,
- wdrażanie do lepszego rozumienia norm i zasad społecznych,
- wykorzystywanie szczególnych talentów ucznia
- sprawdzanie czy, uczeń przepisał notatkę z lekcji,
- zwracanie uwagi na estetykę i czytelność pisma,
- omawianie niewielkich partii materiału i o mniejszym stopniu trudności,
- wydłużenie czasu na wykonanie zadania,
- korzystanie z różnych pomocy dydaktycznych,
- unikanie trudnych, czy bardzo abstrakcyjnych pojęć,
- w ramach zajęć rewalidacyjnych usprawniać funkcje poznawcze (procesy percepcyjno – motoryczne oraz sferę słowno – pojęciową, koordynację wzrokowo – ruchową koncentrację uwagi, analizę i syntezę wzrokową,)
- motywowanie do systematycznej pracy i wytrwałości,
- w każdej możliwej sytuacji stosowanie zasad ortodydaktyki: życzliwej pomocy, kształtowanie pozytywnej atmosfery pracy, aktywności w nauce, dominacji wychowania, indywidualizacji, treści kształcących - treści nauczania uwzględniają materiał konkretny, przystępny, użyteczny w życiu społecznym i przyszłej pracy zawodowej,
3.
Formy i okres udzielania uczniowi pomocy psychologiczno –
pedagogicznej oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy
pomocy będą realizowane.
Formy pomocy
|
Wymiar
godzin
w roku szkolnym 2017/2018
|
Zajęcia
specjalistyczne :
Rozwijające kompetencje emocjonalno – społeczne
|
|
Porady i konsultacje
|
4. Działania wspierające rodziców ucznia oraz w zależności od potrzeb zakres współdziałania z PPP w tym poradniami specjalistycznymi, specjalnymi ośrodkami szkolno-wychowawczymi, młodzieżowymi ośrodkami szkolno-wychowawczymi, młodzieżowymi ośrodkami socjoterapii, placówkami doskonalenia nauczycieli, organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
- opracowanie IPET
- zebrania z rodzicami - pedagogizacja
- konsultacje z nauczycielami i specjalistami,
- pomoc pedagoga i psychologa,
- służenie pomocą i wsparciem w sytuacjach problemowych,
- PPP- opracowywanie orzeczeń, wskazówek do pracy z uczniem
- Współpraca z PCPR
Dodatkowe
formy opieki np.
- Szczególna opieka psychologa szkolnego
5.
Zajęcia rewalidacyjne, resocjalizacyjne, i socjoterapeutyczne oraz
inne zajęcia, odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby
rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia, a w
przypadku ucznia gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej – także
działania z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego i sposób
realizacji tych działań.
Rodzaj zajęć rewalidacyjnych |
Sposób ich realizacji
|
|||
2017/2018 | ||||
Usprawnianie technik szkolnych |
-
stymulowanie ogólnego rozwoju umysłowego,
-
eliminowanie niepowodzeń szkolnych i ich społecznych
konsekwencji,
-
mobilizowanie do systematyczności ,
-
usprawnianie funkcji psychomotorycznych,
- wyrównywanie braków w
wiadomościach i umiejętnościach uczniów
|
|||
Usprawnianie zaburzonych funkcji |
-
wzmacnianie wiary we własne siły i umiejętności,
-
usprawnienie zaburzonych funkcji poznawczych,
-
usprawnienie percepcji wzrokowej i słuchowej,
-
rozwijanie spostrzegawczości,
-
usprawniani koordynacji wzrokowo – ruchowej,
-
usprawnianie motoryki małej
-
kształtowanie orientacji przestrzennej,
-
usprawnianie pamięci,
-
usprawnianie koncentracji uwagi,
-
usprawnianie rozumienia słownego, myślenia logicznego,
-
doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem oraz pisania,
-
doskonalenie umiejętności liczenia,
-
wyrabianie umiejętności rozwiązywania prostych zadań
tekstowych z pomocą nauczyciela,
-
stwarzanie okazji do wykazania się samodzielnością ,
- doskonalenie umiejętności
prawidłowego wykonywania poleceń
|
|||
Zajęcia korekcyjne wad mowy |
-
kształtowanie prawidłowej mowy poprzez korygowanie zaburzeń w
zakresie strony fonetycznej, leksykalnej i gramatycznej,
-
doskonalenie mowy już ukształtowanej,
-
wdrażanie do praktycznego wykorzystania nawyków poprawnej wymowy
przyswojonej w toku ćwiczeń,
- usprawnianie techniki czytania i
pisania
|
|||
Zajęcia rozwijające umiejętności społeczne i komunikacyjne |
1.
kształtowanie umiejętności społecznych:
-
zwiększenie możliwości poprawnego i twórczego porozumiewania
się w różnych sytuacjach,
-współdziałania
w grupie podczas zabawy i pracy,
-zdobycie
umiejętności radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych,
2.
wspomaganie rozwoju osobistego:
-
budowanie pozytywnego obrazu samego siebie,
-
kształtowanie poczucia własnej wartości,
-
wdrażanie do wyrażanie siebie w różnych formach działalności,
-
rozbudzenie ciekawości aktywnością słowną
3.
wspomaganie rozwoju sfery emocjonalnej:
-
zdobywanie umiejętności dostrzegania i wyrażania emocji swoich
i rówieśników,
-
zdobywanie umiejętności zrównoważonego reagowania w sytuacjach
trudnych,
-uczenie
się sposobów odreagowywania napięć emocjonalnych.
-
wzmacnianie samooceny
4. doskonalenie umiejętności
radzenia sobie w sytuacjach trudnych,
|
|||
SI –terapia integracji sensorycznej |
-
wspomaganie ogólnego rozwoju
-
wyzwalanie odpowiednich reakcji sensorycznych
- rozwój
zmysłów, zarówno organów zmysłów jak i percepcji
sensorycznej oraz prawidłowa integracja sensoryczna
|
|||
Terapia ręki |
-
usprawnianie małej motoryki, precyzyjnych ruchów dłoni i palców
-
poprawianie umiejętności chwytu
-
dostarczanie wrażeń dotykowych i poznawanie dzięki nim różnych
kształtów, struktur materiałów oraz nabywanie umiejętności
ich rozróżniania.
-
ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej
-
przekraczanie linii środka ciała
- dążenie
do samodzielności w podstawowych czynnościach życia
codziennego.
|
Zakres współpracy nauczycieli specjalistów z rodzicami ucznia w realizacji zadań.
- Udział w spotkaniach zespołu
- Omówienie IPET
- Dokonanie okresowej wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania z uwzględnieniem oceny efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz w miarę potrzeb dokonanie modyfikacji programu
- Stały kontakt nauczycieli, specjalistów z ojcem ucznia – systematyczna wymiana informacji o aktualnym stanie psychofizycznym ucznia, jego funkcjonowaniu, postępach, trudnościach,
- Rodzaj i sposób dostosowania warunków organizacji kształcenia do rodzaju niepełnosprawności ucznia, w tym zakresie wykorzystywania technologii wspomagających to kształcenie.
- Dostosowanie warunków i form przeprowadzenia egzaminu zewnętrznego zgodnie z obowiązującymi przepisami CKE
- Wybrane zajęcia edukacyjne realizowane indywidualnie z uczniem lub w grupie liczącej do 5 uczniów.
- Wszystkie zajęcia edukacyjne realizuje w dwuosobowej klasie
Otrzymałem/am
kopię
…………………………….........
Data
i podpis rodzica / opiekuna
Podpisy
uczestników zespołu:
…………………………………………
…………………………………………
.
...............................................................