Współpraca
z rodzicami
W
odniesieniu do uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu należy
zwracać szczególną uwagę na środowisko rodzinne. Ze względu na
specyfikę funkcjonowania dziecka, a zwłaszcza występowanie
zachowań trudnych, które uniemożliwiają dziecku zdobywanie
wiedzy, nawiązanie i podtrzymanie kontaktów koleżeńskich,
współpraca z rodzicami jest istotnym elementem pracy z uczniem ze
spektrum zaburzeń autystycznych.
Szkoła
jest środowiskiem, któremu przypada szczególna rola w kompleksowym
oddziaływaniu na dziecko i jego rodzinę. Współpraca i
współdziałanie nauczycieli i rodziców jest zatem niezwykle ważnym
obszarem działań obu środowisk wychowawczych.
Współpracę
można zatem określić jako działanie skoncentrowane na dążeniu
do realizacji nadrzędnego celu, którym jest wszechstronny rozwój
dziecka. W celu osiągnięcia tego wspólnego celu nauczyciele
powinni nawiązać współpracę z rodzicami i innymi osobami
zaangażowanymi w proces kształcenia dziecka, by rozpoznać potrzeby
i możliwości dziecka oraz zapewnić optymalne warunki realizacji
procesu kształcenia, wychowania i opieki.
Przedmiotem
współpracy mogą być wszystkie problemy dotyczące kształcenia,
wychowania, opieki i rehabilitacji dziecka. Współpraca z rodzicami
dziecka ze spektrum zaburzeń autystycznych wymaga wiedzy na temat
trudności, jakich doświadczają rodziny. Ze względu na
zróżnicowanie i nasilenie problemów w opiece nad dzieckiem u
rodziców dzieci z ASD stwierdza się częściej niż w przypadku
innych niepełnosprawności występowanie zespołu wypalenia sił. W
odniesieniu do współpracy z rodzicami dzieci niepełnosprawnych, w
tym ze spektrum zaburzeń autystycznych, szczególne znaczenie
przypisuje się jasno sformułowanym regułom.
L.M.
Marcus i E. Schopler sformułowali następujące zasady współpracy
terapeutów z rodzicami:
— unikanie
osądzania – terapeuta powinien znać i szanować zwyczaje,
przekonania i system wartości rodziców;
— zrozumienie,
że przyczyny problemów w zachowaniu dziecka są złożone, a
trudności rodziców w radzeniu sobie z nimi nie oznaczają braku
umiejętności wychowawczych rodziców;
—
szanowanie
perspektywy i priorytetów rodziny, terapeuta chce poznać opinię
rodziców na temat stosowanych metod i interpretacje zachowania
dziecka;
—
uświadomienie
sobie potrzeb, oczekiwań oraz problemów rodziny, za ważne uznaje
się sytuację społeczną, ekonomiczną, zawodową rodziny oraz
funkcjonowanie rodzeństwa;
—
promowanie
otwartości i współdziałania, dzielenie się informacjami;
—
respektowanie
prawa rodziców do dziecka, uświadomienie sobie, że to rodzice
podejmują decyzje dotyczące kształcenia i terapii
Ze
względu na fakt wczesnego diagnozowania zaburzenia dziecko
rozpoczynające naukę w szkole ma już za sobą zazwyczaj pewną
historię terapii. Z tego powodu warto wcześniej spotkać się z
rodzicami i zapytać o formę dotychczasowej terapii, trudności oraz
sposoby radzenia sobie z nimi. Ważne jest, aby dowiedzieć się,
jakie są mocne strony dziecka oraz jakie są jego zainteresowania.
Ze
względu na rozwój fizyczny wskazane jest zachęcanie rodziców do
aktywnego spędzania czasu oraz proponowanie różnych dyscyplin
sportowych, które mogą zainteresować dziecko.
Zasady
pracy z uczniem z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Potencjał
dziecka + mała trudność = sukces
Punktem
wyjścia w pracy z dzieckiem z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
powinna być rzetelna, funkcjonalna diagnoza możliwości
psychofizycznych dziecka.
Podstawowe
zasady pracy z dzieckiem autystycznym powinny obejmować:
1. Odpowiednią organizację miejsca pracy poprzez:
1. Odpowiednią organizację miejsca pracy poprzez:
• zminimalizowanie
lub całkowite wyeliminowanie elementów rozpraszających (ucznia
mogą rozpraszać kolorowe dekoracje na ścianach, zbyt jasne
światło, hałas dobiegający zza okna lub zza drzwi, zachowanie
ucznia siedzącego przed nim, brzęczenie świetlówki itp.),
• odpowiednią
aranżację przestrzeni – udostępnianie osobnego miejsca do
indywidualnej pracy przy zadaniach wymagających koncentracji,
2.
Dostosowanie poziomu treści i ćwiczeń do poziomu umiejętności
dziecka z ASD
3.
Opracowanie planu codziennych zajęć i każdorazowe zapoznanie
ucznia ze strukturą dnia, odwoływanie się do niego przy zmianie
form aktywności (np. tablica obrazkowa). Plan dnia powinien
uwzględniać potrzebę rutynowych, przewidywalnych czynności i
stopniowo korygowany poprzez rezygnację ze sztywnych zachowań i
wprowadzanie niewielkich zmian.
4.
Informowanie ucznia o zmianie przebiegu zajęć lub w przebiegu
czynności w ciągu dnia, o możliwych zmianach takich jak np.
zastępstwo nauczycieli,
5.
Zapewnienie możliwości odizolowania ucznia w sytuacji trudnej np.
ustalenie “bezpiecznego miejsca”, “bezpiecznej osoby” –
gdzie taki uczeń może pójść w stresującej sytuacji.
Umożliwianie przerwy na odpoczynek,
6.
Wyraźne zaznaczanie końca określonej aktywności, zabawy, zadania
zanim przejdzie się do następnej czynności. Należy mieć
świadomość, że pewne zmiany w zachowaniu mogą odzwierciedlać
niepokój wywołany przez choćby drobną zmianę rutynowych działań,
7.
W komunikacji z uczniem posługiwanie się prostym, jednoznacznym
językiem. Instrukcje do zadań powinny być krótkie, należy
upewnić się, że uczeń zrozumiał polecenie kierowane do klasy i
przyjmuje je jako kierowane także do niego. W razie potrzeby należy
kierować polecenia indywidualnie, powtarzać polecenia i sprawdzać
stopień zrozumienia. Należy używać krótkich zdań, tak by
instrukcje były całkowicie jasne,
8.
Używanie różnych środków wyrazu i metod w prowadzeniu zajęć –
wizualnych, ruchowych, opartych na naśladownictwie, z wykorzystaniem
technik komputerowych, tablic multimedialnych itd., ukierunkowanie
pracy na konkretne zainteresowania ucznia i wykorzystywanie ich przy
aranżowaniu sytuacji zadaniowych, używanie modeli, schematów,
planów i rysunków,
9.
Właściwą organizację czasu wolnego, pomoc w nawiązywaniu
pozytywnych relacji z rówieśnikami, wspieranie w działaniach
zespołowych,
10.
Uwrażliwienie rówieśników na potrzeby dziecka z autyzmem,
11.
Odpowiedni system motywacji i stosowanie pozytywnych wzmocnień,
Należy
wzmacniać kontakt wzrokowy, wykonywanie poleceń, współdziałanie
z rówieśnikami. Najważniejszą formą wzmacniania jest stosowanie
pochwał jest to wzmocnienie społeczne. W trudniejszych przypadkach
należy wprowadzać żetonowy system wzmocnień
12.
Współdziałanie wszystkich dorosłych wokół dziecka, wdrażanie
takich samych zasad dotyczących wymagań, pochwał i traktowania
dziecka zarówno w domu, jak i w szkole.