Przejdź do głównej zawartości

Dostosowanie wymagań


Dla ucznia od klasy IV

Dostosowanie w zakresie poziomu wymagań:

należy zmniejszyć ilość, stopień trudności i obszerności zadań, pamiętając, że obniżenie wymagań nie może zejść poniżej podstawy programowej (podstawa programowa kształcenia ogólnego dla II - III etapu edukacyjnego) – na wszystkich przedmiotach oraz

  1. na lekcjach języka polskiego
  • dawać więcej czasu na czytanie tekstów, poleceń, instrukcji,
  • ograniczać obszerne lektury do rozdziałów istotnych ze względu na omawianą tematykę,
  • uwzględniać trudności w rozumieniu treści, szczególnie podczas samodzielnej pracy ucznia z tekstem,
  • unikać odpytywania głośnego czytania na forum klasy (lub umożliwienie dziecku wcześniejszego przygotowania się z danego tekstu).
  • umożliwiać uczniowi dokonania wyboru: przeczytania tekstu po cichu lub głośno i opowiedzenia treści
  • nie ponaglać przy czytaniu, unikać czytania na czas, niepodpowiadanie przez innych uczniów (uczeń potrzebuje dłuższego czasu na analizę i syntezę czytanego tekstu, powinien wykonywać tę czynność w indywidualnym tempie),
  • pozwalać uczniowi na korzystanie z nagranych lektur szkolnych i książek mówionych,
  • dzielić materiał na mniejsze partie,
  • odwoływać się do znanych sytuacji z życia codziennego, konkretów,
  • uczyć tworzenia schematów wypowiedzi pisemnych, planowania kompozycji,
  • często podchodzić do ucznia w trakcie samodzielnej pracy w celu udzielania dodatkowej pomocy i wyjaśnień,
  • systematycznie doskonalić umiejętności czytania ze zrozumieniem, zadawać dodatkowe pytania, kontrolować stopień zrozumienia samodzielnie przeczytanych przez ucznia poleceń, wspomagać ucznia przez czytanie mu fragmentów poleceń,
  • niedyskwalifikowanie prac napisanych nieczytelnie, pozwalanie uczniowi na ich odczytanie,
  • w przypadku dziecka dysgraficznego umożliwianie mu pisania literami drukowanymi, pismem rozłącznym (bez łączenia liter).
  • przeznaczanie większej ilości czasu na przepisywanie z tablicy, książki.

  1. na lekcjach języka obcego
  • zmniejszyć ilość słówek do zapamiętania,
  • dać większą ilość czasu na ich przyswojenie,
  • odpytywać po uprzedzeniu, kiedy i z czego dokładnie będzie pytany,
  • wymagania w wypowiadaniu się na określony temat ograniczyć do kilku krótkich, prostych zdań,
  • nowe wyrazy objaśniać za pomocą polskiego odpowiednika, kontekstu, w formie opisowej, podania synonimu, antonimu, obrazka, tworzenia związku z nowym wyrazem

  1. na lekcjach przyrody, historii, biologii i geografii
  • podczas uczenia stosować techniki skojarzeniowe ułatwiające zapamiętywanie,
  • w związku z dużym problemem w selekcji i wyborze najważniejszych informacji z danego tematu można wypisać kilka podstawowych pytań, na które uczeń powinien znaleźć odpowiedź czytając dany materiał (przy odpytywaniu prosić o udzielenie na nie odpowiedzi),
  • pozostawić większą ilość czasu na przygotowanie się z danego materiału (dzielić go na małe części, wyznaczyć czas na jego zapamiętanie i odpytywanie),
  • wprowadzać w nauczaniu metody aktywne, angażujące jak najwięcej zmysłów (ruch, dotyk, wzrok, słuch), używać wielu pomocy dydaktycznych, urozmaicać proces nauczania,
  1. na lekcjach matematyki, chemii, fizyki i informatyki
  • podawać polecenia w prostszej formie (dzielić złożone treści na proste, bardziej zrozumiałe części),
  • w trakcie rozwiązywania zadań tekstowych sprawdzać, czy uczeń przeczytał treść zadania i czy prawidłowo ją zrozumiał, w razie potrzeby udzielać dodatkowych wskazówek,
  • często odwoływać się do konkretu (np. graficznie przedstawić treść zadania),
  • dzielić dane zadanie na etapy i zachęcać do wykonywania malutkimi krokami
  • częściej powtarzać i utrwalać materiał,
  • mobilizować do wysiłku i ukończenia zadania,
  • naukę tabliczki mnożenia, reguł, wzorów, symboli chemicznych rozłożyć w czasie, często przypominać, utrwalać,
  • oceniać tok rozumowania, nawet gdyby ostateczny wynik zadania był błędny, co wynikać może z pomyłek rachunkowych,

  1. na lekcjach techniki, muzyki, plastyki oraz wychowania fizycznego
  • podczas stawiania wymagań uwzględniać możliwości ucznia oraz jego trudności,
  • indywidualizowanie wymagań i oceny z wychowania fizycznego (pozwolić, by nie brał udziału w nielubianych rodzajach aktywności fizycznej),
  • nie krytykować i nie oceniać negatywnie wobec klasy,
  • podczas oceniania brać przede wszystkim pod uwagę stosunek ucznia do przedmiotu, jego chęci, wysiłek, przygotowanie materiałów do zajęć,

Dostosowanie w zakresie form i metod pracy:
  • indywidualizacja procesu nauczania,
  • stosowanie w pracy metod aktywizujących, m.in. praktycznego działania, obserwacji, pokazu, dramy, odgrywanie ról, opis i pogadanka związane z konkretem, ćwiczeń utrwalających, stymulacji polisensorycznej (poznawanie poprzez patrzenie, słuchanie, dotykanie), metody wpływu osobistego (sugestia, przykład osobisty, wyrażanie aprobaty i dezaprobaty), gry i zabawy dydaktyczne,
  • wykorzystywanie wizualnych pomocy dydaktycznych – ilustracji, modeli, plansz, fotografii, map, nagranych tekstów literackich e- booki, audiobooki, pomoce audiowizualne, tablice interaktywne, programy komputerowe,
  • formy pracy- zespołowa, grupowa, indywidualna
  • systematyczne przywoływanie uwagi i kontaktu wzrokowego,
  • stosowanie prostych, jasnych komunikatów bezpośrednio do ucznia
  • przygotowanie ucznia do wszelkich zmian w otoczeniu i rozkładzie dnia

Dostosowanie w zakresie form sprawdzania wiedzy i umiejętności:
  • zadawanie zadań krótkich i urozmaiconych,
  • zadawanie do domu tyle, ile dziecko jest w stanie wykonać samodzielnie,
  • dzielenie dłuższych sprawdzianów na części,
  • sprawdzanie stopnia zrozumienia wprowadzonego materiału,
  • przypominanie o sprawdzianach, testach i pracy domowej,
  • zróżnicowanie form sprawdzania wiadomości i umiejętności tak, by ograniczyć ocenianie na podstawie pisemnych odpowiedzi ucznia, jeśli to możliwe sprawdziany i kartkówki przygotowywać również w formie testów.

Popularne posty z tego bloga

"Spektrum (autyzmu) jest długie i szerokie, i wszyscy się na nim znajdujemy. Kiedy się w to uwierzy, łatwo zobaczyć, ile mamy ze sobą wspólnego" Lisa Genova  (z książki  Kochając syna )