Dla ucznia od klasy IV
Dostosowanie w
zakresie poziomu wymagań:
należy zmniejszyć
ilość, stopień trudności i obszerności zadań, pamiętając, że
obniżenie wymagań nie może zejść poniżej podstawy programowej
(podstawa programowa kształcenia ogólnego dla II - III etapu
edukacyjnego) – na wszystkich przedmiotach oraz
- na lekcjach języka polskiego
- dawać więcej czasu na czytanie tekstów, poleceń, instrukcji,
- ograniczać obszerne lektury do rozdziałów istotnych ze względu na omawianą tematykę,
- uwzględniać trudności w rozumieniu treści, szczególnie podczas samodzielnej pracy ucznia z tekstem,
- unikać odpytywania głośnego czytania na forum klasy (lub umożliwienie dziecku wcześniejszego przygotowania się z danego tekstu).
- umożliwiać uczniowi dokonania wyboru: przeczytania tekstu po cichu lub głośno i opowiedzenia treści
- nie ponaglać przy czytaniu, unikać czytania na czas, niepodpowiadanie przez innych uczniów (uczeń potrzebuje dłuższego czasu na analizę i syntezę czytanego tekstu, powinien wykonywać tę czynność w indywidualnym tempie),
- pozwalać uczniowi na korzystanie z nagranych lektur szkolnych i książek mówionych,
- dzielić materiał na mniejsze partie,
- odwoływać się do znanych sytuacji z życia codziennego, konkretów,
- uczyć tworzenia schematów wypowiedzi pisemnych, planowania kompozycji,
- często podchodzić do ucznia w trakcie samodzielnej pracy w celu udzielania dodatkowej pomocy i wyjaśnień,
- systematycznie doskonalić umiejętności czytania ze zrozumieniem, zadawać dodatkowe pytania, kontrolować stopień zrozumienia samodzielnie przeczytanych przez ucznia poleceń, wspomagać ucznia przez czytanie mu fragmentów poleceń,
- niedyskwalifikowanie prac napisanych nieczytelnie, pozwalanie uczniowi na ich odczytanie,
- w przypadku dziecka dysgraficznego umożliwianie mu pisania literami drukowanymi, pismem rozłącznym (bez łączenia liter).
- przeznaczanie większej ilości czasu na przepisywanie z tablicy, książki.
- na lekcjach języka obcego
- zmniejszyć ilość słówek do zapamiętania,
- dać większą ilość czasu na ich przyswojenie,
- odpytywać po uprzedzeniu, kiedy i z czego dokładnie będzie pytany,
- wymagania w wypowiadaniu się na określony temat ograniczyć do kilku krótkich, prostych zdań,
- nowe wyrazy objaśniać za pomocą polskiego odpowiednika, kontekstu, w formie opisowej, podania synonimu, antonimu, obrazka, tworzenia związku z nowym wyrazem
- na lekcjach przyrody, historii, biologii i geografii
- podczas uczenia stosować techniki skojarzeniowe ułatwiające zapamiętywanie,
- w związku z dużym problemem w selekcji i wyborze najważniejszych informacji z danego tematu można wypisać kilka podstawowych pytań, na które uczeń powinien znaleźć odpowiedź czytając dany materiał (przy odpytywaniu prosić o udzielenie na nie odpowiedzi),
- pozostawić większą ilość czasu na przygotowanie się z danego materiału (dzielić go na małe części, wyznaczyć czas na jego zapamiętanie i odpytywanie),
- wprowadzać w nauczaniu metody aktywne, angażujące jak najwięcej zmysłów (ruch, dotyk, wzrok, słuch), używać wielu pomocy dydaktycznych, urozmaicać proces nauczania,
- na lekcjach matematyki, chemii, fizyki i informatyki
- podawać polecenia w prostszej formie (dzielić złożone treści na proste, bardziej zrozumiałe części),
- w trakcie rozwiązywania zadań tekstowych sprawdzać, czy uczeń przeczytał treść zadania i czy prawidłowo ją zrozumiał, w razie potrzeby udzielać dodatkowych wskazówek,
- często odwoływać się do konkretu (np. graficznie przedstawić treść zadania),
- dzielić dane zadanie na etapy i zachęcać do wykonywania malutkimi krokami
- częściej powtarzać i utrwalać materiał,
- mobilizować do wysiłku i ukończenia zadania,
- naukę tabliczki mnożenia, reguł, wzorów, symboli chemicznych rozłożyć w czasie, często przypominać, utrwalać,
- oceniać tok rozumowania, nawet gdyby ostateczny wynik zadania był błędny, co wynikać może z pomyłek rachunkowych,
- na lekcjach techniki, muzyki, plastyki oraz wychowania fizycznego
- podczas stawiania wymagań uwzględniać możliwości ucznia oraz jego trudności,
- indywidualizowanie wymagań i oceny z wychowania fizycznego (pozwolić, by nie brał udziału w nielubianych rodzajach aktywności fizycznej),
- nie krytykować i nie oceniać negatywnie wobec klasy,
- podczas oceniania brać przede wszystkim pod uwagę stosunek ucznia do przedmiotu, jego chęci, wysiłek, przygotowanie materiałów do zajęć,
Dostosowanie w
zakresie form i metod pracy:
- indywidualizacja procesu nauczania,
- stosowanie w pracy metod aktywizujących, m.in. praktycznego działania, obserwacji, pokazu, dramy, odgrywanie ról, opis i pogadanka związane z konkretem, ćwiczeń utrwalających, stymulacji polisensorycznej (poznawanie poprzez patrzenie, słuchanie, dotykanie), metody wpływu osobistego (sugestia, przykład osobisty, wyrażanie aprobaty i dezaprobaty), gry i zabawy dydaktyczne,
- wykorzystywanie wizualnych pomocy dydaktycznych – ilustracji, modeli, plansz, fotografii, map, nagranych tekstów literackich e- booki, audiobooki, pomoce audiowizualne, tablice interaktywne, programy komputerowe,
- formy pracy- zespołowa, grupowa, indywidualna
- systematyczne przywoływanie uwagi i kontaktu wzrokowego,
- stosowanie prostych, jasnych komunikatów bezpośrednio do ucznia
- przygotowanie ucznia do wszelkich zmian w otoczeniu i rozkładzie dnia
Dostosowanie w
zakresie form sprawdzania wiedzy i umiejętności:
- zadawanie zadań krótkich i urozmaiconych,
- zadawanie do domu tyle, ile dziecko jest w stanie wykonać samodzielnie,
- dzielenie dłuższych sprawdzianów na części,
- sprawdzanie stopnia zrozumienia wprowadzonego materiału,
- przypominanie o sprawdzianach, testach i pracy domowej,
- zróżnicowanie form sprawdzania wiadomości i umiejętności tak, by ograniczyć ocenianie na podstawie pisemnych odpowiedzi ucznia, jeśli to możliwe sprawdziany i kartkówki przygotowywać również w formie testów.