W
terapii i rehabilitacji dzieci ze spektrum autyzmu (również wysoko
funkcjonujących) wykorzystuje się różne metody i założenia
usprawniania aby pomóc im w dobrym funkcjonowaniu w społeczeństwie.
Niejednokrotnie korzysta się z wielu metod jednocześnie, bo nie
sposób przyporządkować danej metody jednemu dziecku. Należy
jednak pamiętać, że istnieją pewne uniwersalne zasady terapii
osobób z autyzmem:
1. Dobro osoby z autyzmem, poszanowanie jego odrębności, autonomii
2. Rzetelna diagnoza mocnych stron oraz obszarów do pracy, z niemniej ważną systematyczną ewaluacją postępów i aktualizowania planu terapeutycznego
3. Stałe pytanie – jaki jest cel? Czy to czego właśnie uczę dziecko przyda mu się w życiu dorosłym? Czy dzięki temu dziecko stanie się bardziej samodzielne?
1. Dobro osoby z autyzmem, poszanowanie jego odrębności, autonomii
2. Rzetelna diagnoza mocnych stron oraz obszarów do pracy, z niemniej ważną systematyczną ewaluacją postępów i aktualizowania planu terapeutycznego
3. Stałe pytanie – jaki jest cel? Czy to czego właśnie uczę dziecko przyda mu się w życiu dorosłym? Czy dzięki temu dziecko stanie się bardziej samodzielne?
Podejście
rozwojowe
– zakłada,
że człowiek uczy się poprzez kontakt z innymi ludźmi i interakcje
z nimi oraz wtedy, kiedy ma motywację do nauki.
Podejście
behawioralne
– zakłada,
że człowiek uczy się przez konsekwencje swoich działań oraz
naśladowanie innych (modelowanie). W dużym uproszczeniu oznacza to,
że każda aktywność zostanie nagrodzona lub spotka się z karą.
Człowiek uczy się co przynosi mu nagrodę, a co karę, w efekcie
zmienia swoje zachowanie tak, aby otrzymywać jak najwięcej nagród
i unikać kar.
1.Metoda
NDT Bobath. Celem
metody jest osiągnięcie jak największej niezależności w życiu
przez dziecko oraz wykorzystywanie swoich możliwości na tyle, na
ile pozwala jego układ nerwowy. Do głównych zasad koncepcji
NDT-Bobath należy:
-
hamowanie nieprawidłowych odruchów;
-wpływanie
na napięcie mięśni (poprzez zmniejszanie napięcia wzmożonego
i zwiększanie obniżonego napięcia) wyzwalanie, prowadzenie ruchu oraz wspomaganie jego przebiegu przez terapeutę tak, aby był jak najbardziej zbliżony do prawidłowych ruchów.
i zwiększanie obniżonego napięcia) wyzwalanie, prowadzenie ruchu oraz wspomaganie jego przebiegu przez terapeutę tak, aby był jak najbardziej zbliżony do prawidłowych ruchów.
-
wykorzystywanie i utrwalanie nowo zdobytych umiejętności w
codziennych czynnościach.
2.Integracja
sensoryczna pozwala
dziecku odbierać, segregować i interpretować wszystkie bodźce
wewnętrzne i zewnętrzne, których doświadcza. Każdy człowiek
posiada układy sensoryczne, do których zaliczamy m.in. trzy główne
układy: dotykowy, prioprioceptywny i przedsionkowy. Układy te,
jeśli funkcjonują w sposób prawidłowy, odbierają bodźce z
otaczającego środowiska oraz współpracują ze sobą. Jeżeli
występują problemy z integracją docierających bodźców
(integracją sensoryczną), układ nerwowy przetwarza w nieprawidłowy
sposób wszystkie docierające bodźce i w tej sytuacji nie dochodzi
do ich segregacji oraz oceny ważności, a dziecko ma kłopoty z
interakcją z otoczeniem i rozumieniem sygnałów pochodzących z
własnego organizmu.
-
układ dotykowy odpowiedzialny jest za odczuwanie dotyku.
-
układ przedsionkowy pozwala na odbieranie wrażeń związanych z
ruchem i zmianami pozycji ciała, odpowiada za równowagę, czucie
ciała w przestrzeni, napięcie mięśni, płynność ruchu i
koordynację ruchową.
-
układ prioprioceptywny, który korzysta z informacji pochodzących z
mięśni i stawów. Odpowiada za czucie i świadomość ciała,
pomaga utrzymywać prawidłową postawę w stosunku do
wykonywanej czynności. Odpowiada za funkcje motoryczne pod kontrolą
wzroku lub bez jego udziału. Informuje mózg o pozycji ciała
Od
prawidłowego funkcjonowania wymienionych układów zależy rozwój i
kształtowanie funkcji czuciowych, ruchowych i poznawczych. Terapia
ma wiele poziomów odziaływania, m.in. należą do nich ćwiczenia
domowe oraz modyfikacja otoczenia.
Metoda
Stymulowanych Seryjnych Powtórzeń (SSP) autorstwa Z. Szota.
Pierwsze próby pracy tą metodą podjęto w Ośrodku Pomocy
Terapeutycznej dla Osób Autystycznych w Gdańsku w 1991 roku.
Głównym celem stymulacji jest zwiększenie liczby bodźców
atakujących korę mózgową, w której odbywa się proces
przetwarzania informacji, uzewnętrzniający się w akcie ruchowym,
Dzięki
tej terapii następuje odreagowanie napięć, zmniejsza się liczba
zachowań destrukcyjnych i autostymulacyjnych. Kolejnym walorem jest
zwiększenie wydolności fizycznej dziecka, która jak już wiadomo,
potrzebna jest do jego prawidłowego rozwoju. Zastosowanie metody
Stymulowanych Seryjnych Powtórzeń Ćwiczeń wykazało wyraźnie
wpływ ruchu na sposób zachowania dziecka autystycznego w jego
funkcji ruchowej. W terapii należy zachować obowiązkowo prosty
schemat: praca - odpoczynek - praca - odpoczynek. Stosowanie tej
metody przyczynia się przede wszystkim do rozwoju motoryki dużej,
na której bazuje rozwój motoryki małej. Obserwacje tej metody
potwierdziły związek pomiędzy liczbą powtórzeń ćwiczeń, a
zmianami zachodzącymi w motoryce.
Holding
- jest to terapia wymyślona przez Marthę Welch i jest to terapia
która ma na celu budowanie bądź przywrócenie zerwanej więzi
emocjonalnej z matką poprzez bliski kontakt z dzieckiem.
Metoda
opcji - jest to metoda
opracowana przez małżeństwo Kaufman. Głównym celem tej terapii
jest budowanie i rozszerzanie relacji z dzieckiem, a w razie gdy nie
możemy wyciągnąć dziecka z jego zamkniętego autystycznego
świata, musimy do tego świata wejść i przebywać w nim wraz z
dzieckiem.
Terapia
behawioralna - głównym
jej celem jest wzmacnianie zachowań, oczekiwanie i wygaszanie
niepożądanych. Podczas terapii opieramy się na wzmocnieniach
pozytywnych, nagradzając konkretne zachowania. Cała terapia ma
na celu nauczyć niezależności i z biegiem czasu przystosować
dziecko do samodzielnego funkcjonowania.
Trening
umiejętności społecznych
- obejmuje szeroki zakres technik stosowanych do nauki poprawnych
zachowań w sytuacjach społecznych dzieci i dorosłych z zespołem
Aspergera.
RDI
Relationship Development Intervention czyli Metoda Rozwoju Relacji
– Punktem
wyjścia jest autyzm rozumiany jest jako deficyt poznawczy i przewaga
inteligencji statycznej (zautomatyzowane, proste czynności tj.
zapamiętywanie, działanie wg planu) nad dynamiczną (skomplikowane
tj przewidywanie, szacowanie, planowanie). Podstawą metody jest
skupienie się na elastyczności w myśleniu, zachowaniu i
komunikacji, a celem jest osiągnięcie pełni życia rozumianej jako
serdeczne relacje z przyjaciółmi, posiadanie rodziny oraz
samodzielności jaką daje praca zarobkowa.
Program
Teacch - jest to
najbardziej kompleksowa metoda pracy, bo angażuje nie tylko dziecko
ale także dorosłych. Wielopłaszczyznowe podejście do problemu
pozawala pracować w sposób kompletny, nie pomijając żadnego z
problemów.Ten całościowy program opiera się na założeniu, że
należy zarówno tłumaczyć i przybliżać środowisko osobom z
autyzmem jak i wpływać na środowisko tak aby było bardziej
zrozumiałe. Celem jest przede wszystkim osiągnięcie jak
najpełniejszej samodzielności przez osobę z autyzmem. W metodzie
stosuje się techniki dostosowania środowiska - organizacji czasu i
przestrzeni, plany zajęć etc. zwiększające samodzielność.
Istotnym aspektem jest indywidualne podejście i tworzenie
zindywidualizowanych planów terapeutycznych, dostrzeganie i
wykorzystywanie mocnych stron a także współpraca terapeuty z
rodziną oraz szkołą osoby z autyzmem. W założeniu jest to system
pomagający włączać osoby z autyzmem do szkół ogólnodostępnych.
Metoda
więzi - terapia ta ma
na celu zaspokojenie potrzeb dziecka w kwestii więzi społecznych.
Poprzez kontakt, dotykanie, rozmowę, jesteśmy w stanie zrozumieć
dziecko autystyczne i powoli wydobywać je z zamkniętego świata,
niwelując lęki.
Arteterapia
- jest to terapia, która wykorzystuje różne formy sztuki w celach
terapeutycznych. Wyzwala ona aktywność twórczą, wyrównuje braki
i ograniczenia psychofizyczne oraz obniża napięcie i pomaga nazwać
problem.
Muzykoterapia
- włącza się ją w arteterapię ale jej wpływ jest dość znaczny
dlatego opisujemy ją oddzielnie. Słuchając muzyki dzieci oraz
dorośli uspokajają się, wyciszają, skupiają się na pracy. Wpływ
jest w całości pozytywny i może być stosowany
u każdego.
u każdego.
EEG
- Biofeedback - jest
to metoda terapeutyczna która opiera się o wyrafinowaną technikę
komputerową. Wszystko polega na uczeniu się zmieniania
charakterystyki swych fal mózgowych na podstawie otrzymywanych
informacji z wykresu EEG. Powyższe metody pracy z dziećmi chorymi
różnią się, ale wszystkie przynoszą podobne skutki. Dzieci z
autyzmem rozwijają się, uspołeczniają i zbliżają swoim
zachowaniem do osoby zdrowej.