Uczniowie
z ASD stanowią różnorodną grupę ze wzg. na duże natężenie
poszczególnych objawów. W zależności od stopnia natężenia
trudności komunikacyjnych, czy ilości zachowań zakłócających (
rutyny, stereotypie). Do najczęstszych problemów tych uczniów
należą:
Najczęstsze problemy
uczniów z ASD |
- trudności z
rozumieniem mowy ciała
- rzadki i/lub
krótkotrwały kontakt wzrokowy
- trudności z
rozumieniem metafor
- brak bliskich
kolegów, przyjaciół
- trudności z
rozumieniem poleceń skierowanych do grupy
- preferowanie samotnej
aktywno- ści, nad którą ma pełną kontrolę
- trudności z
radzeniem sobie z przegraną
- stereotypowe
zachowania motoryczne lub werbalne, np. „kiwanie się”,
machanie rękami, wydawanie specyficznych dźwięków
- nietypowe zachowania
sensoryczne, np. nadmierna koncentracja na bodźcach wzrokowych,
słuchowych, smakowych lub zapachowych
- ograniczone
zainteresowania
- źle reaguje na nagłe
zmiany
- trudności z
koncentracją uwagi
- trudności z
naśladowaniem
- trudności z
rozumieniem mowy
- poziom rozwoju
motorycznego poniżej wieku biologicznego
- niski poziom
motywacji uczestniczenia w sytuacji zadaniowej
- trudności z
wykonywaniem ciągu czynności.
Propozycje rozwiązań
- wydawanie prostych poleceń
- uczeń powinien być zawsze naprzeciwko
nauczyciela
- precyzyjne wyjaśnianie nowych pojęć
- wzmacnianie innych dzieci za pomoc dziecku z ASD
- wydawanie krótkich poleceń blisko dziecka
- nagradzanie za wykonywanie nawet bardzo prostych
poleceń
- proponowane zabawy powinny mieć jasną
strukturę, przewidywalną dla ucznia
- ćwiczenia w parach, małych zespołach opartych
na kooperacji
- wyjaśnienie innym dzieciom trudności dziecka z
ASD
- pomieszczenie do ćwiczeń powinno być w
stonowanych kolorach
- wykorzystanie zainteresowań ucznia we
wzmacnianiu
- przeplatanie ćwiczeń nowych oraz znanych już
przez ucznia
- przygotowanie planu zajęć
- nagradzanie za spokojne reagowanie na zmiany
- dziecko z ASD powinno mieć częste przerwy w
ćwiczeniach, w czasie których może pomagać nauczycielowi
- podział ćwiczenia na małe kroki
- nagradzanie za wykonanie każdego elementu
zadania
- krótkie, konkretne polecenia
- prowadzący stoi blisko dziecka, najlepiej przed
nim
- modelowanie właściwego wykonania zadania
- znaleźć bodziec motywujący
- poprawić możliwości fizyczne, funkcjonalne
- ułatwić wykonanie
- dobrać poziom zadania do możliwości dziecka
- włączyć w sposób pośredni, np. nie chcesz
kręcić hula-hop, ale proszę pomóż mi i rozdaj, popatrz kto
kręci dobrze itp.
- znaleźć atrakcyjne dla dziecka aktywności i
pomoce
- dać dziecku więcej czasu oraz wygodny strój
łatwy do założenia
- wprowadzić obrazkowy plan ułatwiający
samodzielne przebieranie się .
|
|