Przejdź do głównej zawartości

Trudności ucznia w szkole


Uczniowie z ASD stanowią różnorodną grupę ze wzg. na duże natężenie poszczególnych objawów. W zależności od stopnia natężenia trudności komunikacyjnych, czy ilości zachowań zakłócających ( rutyny, stereotypie). Do najczęstszych problemów tych uczniów należą:

Najczęstsze problemy uczniów z ASD
  • trudności z rozumieniem mowy ciała
  • rzadki i/lub krótkotrwały kontakt wzrokowy
  • trudności z rozumieniem metafor
  • brak bliskich kolegów, przyjaciół
  • trudności z rozumieniem poleceń skierowanych do grupy
  • preferowanie samotnej aktywno- ści, nad którą ma pełną kontrolę
  • trudności z radzeniem sobie z przegraną
  • stereotypowe zachowania motoryczne lub werbalne, np. „kiwanie się”, machanie rękami, wydawanie specyficznych dźwięków
  • nietypowe zachowania sensoryczne, np. nadmierna koncentracja na bodźcach wzrokowych, słuchowych, smakowych lub zapachowych
  • ograniczone zainteresowania
  • źle reaguje na nagłe zmiany
  • trudności z koncentracją uwagi
  • trudności z naśladowaniem
  • trudności z rozumieniem mowy
  • poziom rozwoju motorycznego poniżej wieku biologicznego
  • niski poziom motywacji uczestniczenia w sytuacji zadaniowej
  • trudności z wykonywaniem ciągu czynności.
Propozycje rozwiązań
  • wydawanie prostych poleceń
  • uczeń powinien być zawsze naprzeciwko nauczyciela
  • precyzyjne wyjaśnianie nowych pojęć
  • wzmacnianie innych dzieci za pomoc dziecku z ASD
  • wydawanie krótkich poleceń blisko dziecka
  • nagradzanie za wykonywanie nawet bardzo prostych poleceń
  • proponowane zabawy powinny mieć jasną strukturę, przewidywalną dla ucznia
  • ćwiczenia w parach, małych zespołach opartych na kooperacji
  • wyjaśnienie innym dzieciom trudności dziecka z ASD
  • pomieszczenie do ćwiczeń powinno być w stonowanych kolorach
  • wykorzystanie zainteresowań ucznia we wzmacnianiu
  • przeplatanie ćwiczeń nowych oraz znanych już przez ucznia
  • przygotowanie planu zajęć
  • nagradzanie za spokojne reagowanie na zmiany
  • dziecko z ASD powinno mieć częste przerwy w ćwiczeniach, w czasie których może pomagać nauczycielowi
  • podział ćwiczenia na małe kroki
  • nagradzanie za wykonanie każdego elementu zadania
  • krótkie, konkretne polecenia
  • prowadzący stoi blisko dziecka, najlepiej przed nim
  • modelowanie właściwego wykonania zadania
  • znaleźć bodziec motywujący
  • poprawić możliwości fizyczne, funkcjonalne
  • ułatwić wykonanie
  • dobrać poziom zadania do możliwości dziecka
  • włączyć w sposób pośredni, np. nie chcesz kręcić hula-hop, ale proszę pomóż mi i rozdaj, popatrz kto kręci dobrze itp.
  • znaleźć atrakcyjne dla dziecka aktywności i pomoce
  • dać dziecku więcej czasu oraz wygodny strój łatwy do założenia
  • wprowadzić obrazkowy plan ułatwiający samodzielne przebieranie się .

Popularne posty z tego bloga

"Spektrum (autyzmu) jest długie i szerokie, i wszyscy się na nim znajdujemy. Kiedy się w to uwierzy, łatwo zobaczyć, ile mamy ze sobą wspólnego" Lisa Genova  (z książki  Kochając syna )